De la societat de la informació a la societat informacional

Ahir vaig rebre el dossier de “Estructura de la comunicació” de la Uoc. En aquesta assignatura “s’intentarà analitzar la interacció dels canvis tecnològics, econòmics, socials, polítics i culturals en els mitjans de comunicació durant les últimes dècades, com són l’articulació de nous i vells mitjans de comunicació de masses, l’aparició de noves formes de cultura o el naixement de noves concepcions de la comunicació educativa i política en el context de la societat en xarxa” La transició del model analògic al model digital, la digitalització dels mitjans, de la societat de la informació a la societat informacional…. Prou interessant no?

El sociòleg Manuel Castells(del que em sembla, en sentiré a parlar molt durant aquest curs) estableix que el terme informacional indica “l’atribut d’una forma específica d’organització social en la qual la generació, el processament i la transmissió de la informació es converteixen en les fonts fonamentals de la productivitat i el poder, a causa de les noves condicions tecnològiques que sorgeixen en aquest nou període històric”

Serà interessant veure com el mon educatiu ha evolucionat amb els nous sistemes d’informació accessibles per als estudiants, através d’altres dispositius(tablets,ordenadors)i com poden accedir als campus virtuals,les enciclopèdies i web educatives. Com es va reduint l’escletxa digital i tecnologica gràcies a plataformes dedicades a donacions de terminals per contribuir a una millora de l’educació a través de la tecnologia.

???????????????????????????Drets d’imatge @bloomua Fotolia

La digitalització permet nous consums comunicatius, periodístics i de continguts que obliga a reformular el paradigma existent. La societat utilitza, de manera més intensiva, la informació d’ Internet en a la feina, en aprenentatge, en l’oci i en el dia a dia de la vida de cada individu. Estem envoltat de sistemes tecnològics que ens permeten estar connectats dia i nit, (ordinador, dispositius mòbils, joguines electròniques connectades a altres joguines i usuaris…) i que ens permeten fer transaccions importants des de la cadira de casa.

Les empreses, també en processos de canvis degut a la situació actual, es reformulen i es reinventen utilitzant més i millors tecnologies de la informació i la comuncació en les seves rutines diàries, en els seus processos i en la forma en què es converteixen les noves idees en productes que els generen un benefici (blogs, vendes de productes físics i serveis) Podríem arribar a parlar d’empreses que no sols utilitzen els sistemes d’informació, sinó que són sistemes d’informació.

La política, també adoptant nous mitjans de comunicació, política 2.0, que amb internet es considera, cada vegada més, com una font de notícies on els usuaris busquen i comparteixen informació de manera constant, per això, els blocs es perceben com a mitjans potents que poden influir en l’opinió pública i també com una gran ajuda per decidir a qui votar.

Els mitjans de comunicació, que amb l’aparició d’Internet han tingut que reinventar-se també i adoptar nous canals, plataformes o multiplataformes de difusió i noves formes de fer periodisme i transmetre l’informació. Un exemple clar seria el diari Ara (us deixo una entrevista a Carles Capdevila ( els Talkingabout) feta per el Ricard Espelt i la Gemma Urgell ). Amb tot,però, la televisió segueix sent el mitjà més massiu, però les audiències es fragmenten cada vegada més i sorgeixen nous hàbits de consum, com noves plataformes de l’estil de Yomvi, Netflix, Waki….

Estic molt motivada, però al mateix temps espantada! Quants continguts, quantes lectures en les poques hores lliures que tinc  al dia,quants conceptes a aprendre i quanta informació a retenir!

Comencem?! 🙂

Anuncios

2 comentarios

  1. Sonia, si jo que sóc una mossa 1.0 he sigut capaç d’entendre una mica tota aquesta evolució, tu imagina’t! La meitat de la info no caldrà que la retinguis perquè ja la coneixes! ;-P

  2. Molts ànims, Sònia! Ja t’avanço que sí que compartiràs moltes hores amb el Manuel Castells 🙂 Com et comenta l’Anna, moltes coses sobre les quals llegiràs ja les saps. I segur que aquests materials i lectures t’ajuden a contextualitzar-les. Aquesta va ser la màgica sensació que vaig tenir jo fent el Màster en Societat de la Informació i la Comunicació de la UOC.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: