#PerspectivasWellcomm 2014, una mirada des de la butaca.

Aquest passat 11 de març, vaig assitir a  la presentació de la cinquena edició de  “perspectivas Wellcomm: Innovación, inspiración y cambio” , un  exercici de reflexió al voltant de la comunicació, el periodisme i l’entorn digital, de com havia canviat o evolucionat durant aquests cinc anys de la seva primera aportació al 2010 i on varen col·laborar diferents professionals del sector en  edicions anteriors .

WellComm  és una empresa de consultoria especialitzada en identificar talent per comunicar i millorar l’eficiència de la comunicació corporativa. Ajuden a les organitzacions a identificar les seves necessitats en comunicació.

la foto

@javicreus @hooligags de @jotDownSpain @blogocorp @Evasnijders @wellcomm @mik1977

Intentaré fer un petit resum de què varen comentar els ponents per entendre els canvis i perspectives de futur en el món de la comunicació:

Eva Snijders és sòcia fundadora de l’empresa Química visual, pionera a Espanya en els àmbits del Storytelling organitzacional i el Transmedia. Ajuda a persones i organitzacions a redissenyar al seu món a través de les seves històries. Parla de les emocions y les sensacions, de cóm hem d’explicar les nostres històries amb emoció i el poder que tenen les paraules si les saps transmetre.

Ens va explicar un conte que per ella exemplifica molt bé el que acabo d’escriure. Es tracta del conte “ Los ciegos y el elefante”  on, segons Snijders, mostra molt bé on estem i cap on anem.

Metafòricament ens diu que a vegades ens centrem més en tenir la raó i guanyar una discussió amb arguments objectius, que no pas el fet de saber escoltar el que ens estan explicant, fent les preguntes adequades  per poder arribar a descobrir “l’elefant” que ens uneix a tots.  Em va recordar molt al que estem estudiant a Expressió oral i escrita sobre la retòrica antiga en la comunicació pública.

Francesc Grau és Consultor en comunicació estratègica i expert en reputació online. En la trobada va destacar el canvi que han esdevingut les xarxes socials, com s’han professionalitzat i han donat cabuda a empreses i marques per donar-se a conèixer. Va ressaltar la figura periodista-relacions públiques , cóm aquesta professió ha d’anar lligada d’una base periodística però també amb una formació comercial i en eines digitals. Vaja, el que molts anomenen “el lado oscuro de la comunicación”. Us adjunto un article de Silvia Albert,   també present en la trobada, que parla precisament d’això.

Miquel Pellicer, periodista i antropòleg  i actual responsable de continguts digitals internacionals del FC Barcelona. Ens parla de que la supervivència del periodisme està intrínsecament relacionada amb la capacitat de ser flexibles, emprenedors i arriscar en l’aposta de trobar noves formulacions de la professió (el fet de reinventar-se, com apuntaca Cristina Aced posteriorment en la seva intervenció).

Menciona a la quantitat de nous mitjans digitals que han sorgit en aquests últims 5 anys i fa referència també als murs de pagament com a àrees de valor i servei afegit, no com telons d’acer per segregar l’ audiència, donant  valor al periodisme de marca i amb reportatges de qualitat.

Cales A. Foguet. Dircom de JotDownSpain. És polítòleg i col·labora també a “Cercle Gerrymandering” , blog de política. Em vaig quedar amb les ganes de més. Venia en representació de JonDown però m’hagués agradat escoltar la seva opinió personal sobre el sector, penso que tenia molt més  a dir del què va dir.  Un personatge directe i molt humil.

Aquest  magazine, en temps record, ha passat d’anar amb bolquers, i gairebé a saltar i córrer. Amb una acollida brutal, ha sabut captar l’atenció del lector oferint reportatges de qualitat i com es feien abans. Com definiria la mare del Carles, JotDown és “La Clau de Balbín” pero en paper . Cal seguir-los de prop.

Juan Fernández Aceytuno. és director general a Sociedad de Tasación i és un amant dels Haikus. El Haiku és una de les formes de poesia tradicionaljaponesa més esteses. Es tracta d’una composició breu de 3 versos de 5, 7 i 5 mores. Normalment se substitueixen les mores per síl·labes quan es tradueixen a altres llengües. Va incidir en que no hem d’oblidar que estem bombardejats d’informació.

Serà difícil que llegeixi aquest post dedicat a la trobada d’ahir! Diu que no llegeix e-mails de més de 2 paràgrafs, per tant, llegir aquest escrit serà dur! 😉 Aquí us deixo la seva aportació a Wellcomm.

haikus

Javi Creus, de Ideas for Change, Consultoria en innovació, estratègia, màrqueting i comunicació. També, amb ganes d’escoltar-lo més. La frase que més va calar va ser “No me lo cuentes, hazlo pero no me cuentes más motos…” o “ hem de buscar i tenir capacitats per no només oferir un producte a un client o lector que compri, sinó oferir alguna cosa més, que l’emocioni i l’exciti” i també “ Ingresos no empleo” en resposta a la pregunta de Silvia Albert sobre cóm formem els joves periodistes. “El dircom hauria de deixar de banda les suspicàcies i assumir que necessita treballar, mà a mà, amb altres directors o responsables d’àrea com el màrqueting, SEO o l’analítica web, si volen maximitzar els resultats. Ens trobem en l’era de la transparència i moltes entitats i institucions han de treballar aquest aspecte ja que a Internet estem a un clic -potser dos o tres- de la veritat “

Cristina Aced, periodista, consultora de comunicació corporativa i docent a la Uoc, entre moltes altres coses. Es va centrar en el ser digital. Aquí van les 10 claus que va descriure: l’honestedat, transparència, generositat, col·laboració, creativitat, respecte, agraïment, flexibilitat, humilitat i personalització.

Les eines, amb la tecnologia, poden canviar però cal seguir sent digital. Es una fan de la paraula “reinventar-se”, però va matisar que potser també ens podem redescobrir, tornar agafar aquelles aptituds i habilitats que tenim guardades i explotar-les. El canvi, un aspecte clau per sobreviure en aquests temps que estem experimentant.

Aquí us deixo el document íntegre de les perspectives wellcomm 2014.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: